Ασπιρίνη και ζώα . Χορήγηση ασπιρίνης στα ζώα ;

Ασπιρίνη και ζώα . Χορήγηση ασπιρίνης στα ζώα

Ασπιρίνη και ζώα
Ασπιρίνη: Τοξικότητα σε σκύλο και γάτα
Ασπιρίνη: Το θαύμα της ιατρικής
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΡΘΡΟΥ: ΓΙΩΡΓΟΣ  ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΚΤΗΝΙΑΤΡΟΣ – ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΣ

Η ασπιρίνη, ένα μη στεροειδές αντιφλεγμονώδες φάρμακο. Αποσυντίθεται ταχέως σε διαλύματα οξικού αμμωνίου και γενικώς σε διαλύματα οξικών, ανθρακικών, κιτρικών αλάτων ή υδροξειδίων των αλκαλίων (Li, K, Na, Rb, Cs). Είναι σταθερό σε ξηρό αέρα αλλά σταδιακά υδρολύεται σε επαφή με υγρασία προς οξικό και σαλικυλικό οξύ. Έχει διαπιστωθεί ότι έχει ευεργετικά αποτελέσματα που περιλαμβάνουν αντι-αιμοπεταλιακές, αντιφλεγμονώδεις και αναλγητικές ιδιότητες. Έχει χαρακτηρισθεί ως το Νο 1 αναλγητικό, αντιπυρετικό και αντιφλεγμονώδες φαρμακευτικό σκεύασμα. Σε χαμηλές δόσεις λαμβάνεται και ως αντισυγκολλητικό των αιμοπεταλίων. Δεν θα πρέπει να λαμβάνεται από άτομα με έλλειψη του ενζύμου G6PD. Ωστόσο για τα ζώα, η ασπιρίνη μπορεί να γίνει μια επικίνδυνη τοξική ουσία. Μόλις καταποθεί, η ασπιρίνη σχηματίζει σαλικυλικό οξύ, το οποίο στη συνέχεια κατανέμεται σε όλο το σώμα. Η τοξικότητα της ασπιρίνης αποτελεί ιδιαίτερη σοβαρότητα για τα ζώα (σκύλος – γάτα) επειδή δεν διαθέτουν το απαραίτητο ένζυμο για τον σωστό μεταβολισμό του σαλικυλικού οξέος. Οι ιδιοκτήτες κυρίως των γατιών θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί και να ακολουθούν κατα γράμμα τις οδηγίες του κτηνιάτρου. Μια ταμπλέτα ασπιρίνης για άνθρωπο μπορεί να είναι επικίνδυνη για μια γάτα ή έναν μικρόσωμο σκύλο. Ασπιρίνη χορηγείται σε ζώα μόνο με κτηνιατρικές οδηγίες και με ευθύνη του θεράποντος κτηνίατρου.

Σε πιθανή κατά λάθος χορήγησης ασπιρίνης σε σκύλο ή γάτα  η εμφάνιση των συμπτωμάτων μπορεί να συμβεί γρήγορα. Ένα από τα πρώτα αξιοσημείωτα συμπτώματα είναι η απώλεια της όρεξης. Άλλα επίσης σοβαρά συμπτώματα περιλαμβάνουν έμετο, διάρροια και εντερική αιμορραγία που προκαλείται από έλκη στο στομάχι και στο λεπτό έντερο. Το κεντρικό νευρικό σύστημα μπορεί επίσης να επηρεαστεί, προκαλώντας στο σκύλο ή στη γάτα σας πρόβλημα με το περπάτημα. Το ζώο φαίνεται αδύναμο και ασυντόνιστο ή ακόμα και έτοιμο να καταρρεύσει. Η απώλεια της συνείδησης και ένας αιφνίδιος θάνατος μπορεί επίσης να συμβεί.
Δεδομένου ότι ακόμη και τα μη τοξικά επίπεδα ασπιρίνης μπορεί να προκαλέσουν τα ίδια συμπτώματα, θα πρέπει να παρακολουθείτε το ζώο σας για τυχόν προβλήματα με το πεπτικό σύστημα ή αλλαγές στη συμπεριφορά του.
Εάν γνωρίζετε ή υποψιάζεστε ότι το ζώο σας (σκύλος ή γάτα) έχει καταπιεί ασπιρίνη και  παρουσιάζει εμφανή συμπτώματα τοξικότητας, οι διαγνωστικές εξετάσεις πρέπει να επικεντρωθούν στη σοβαρότητα της τοξικότητας. Θα χρειαστεί ένα πλήρες προφίλ αίματος, συμπεριλαμβανομένου ενός βιοχημικού προφίλ αίματος, μιας γενικής αίματος και μιας ανάλυσης ούρων. Συνήθως ένα ζώο που έχει τοξινωθεί από κατάποση ασπιρίνης  είναι αναιμικό, με απώλεια και διαταραχές ηλεκτρολυτών. Τέλος τα πάσχοντα ζώα εμφανίζουν μείωση της πήξης του αίματος.